De best geopende envelop aller tijden verdwijnt, verstandig of juist niet?

Een Nederlands icoon verdwijnt! De best geopende en tevens meest gevreesde envelop van Nederland, valt binnenkort niet meer op de mat. De herkenbare blauwe envelop van de Belastingdienst wordt vervangen door een digitale variant. De digitalisatie zet door en er wordt steeds minder zakelijke post verstuurd.

De Belastingdienst gaat graag mee met de tijd, maar is het wel verstandig om de fysieke post te vervangen door een digitale brievenbus? Steeds meer post gaat digitaal. Volgens het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 ontvangt de gemiddelde Nederlander maar liefst 96 (!) e-mails per week in zijn/haar inbox. De kans dat er een belangrijke e-mail tussendoor glipt is daarmee reëel. U moet er toch niet aan denken dat u precies de belangrijke e-mail van de Belastingdienst over het hoofd ziet? Dit kan namelijk een flinke boete opleveren. De blauwe envelop van de Belastingdienst is moeilijk over het hoofd te zien. Het is tenslotte de best geopende envelop van Nederland. En omdat de Nederlander steeds minder fysieke post ontvangt, valt de blauwe envelop nog meer op!

Ook moeten we ons afvragen of de overstap wel voordeel oplevert? Vooralsnog zijn er duizenden mensen aan het werk om deze envelop bij u op de mat te bezorgen, van papierproducent tot postbezorger. Al deze banen vallen weg zonder dat daar bij wordt stilgestaan. Ook deze kosten komen voor rekening van de belastingbetaler. U dus!

En is er eigenlijk bij de burger geïnformeerd hoe hij/zij deze post wil ontvangen? Naast de burgers die geen toegang hebben tot internet, en dus de Belastingpost niet eens kunnen ontvangen, zijn er ook burgers die geen gebruik willen maken van de digitale inbox. De Nederlandse Belastingdienst geeft de burger geen keuze tussen digitale of fysieke post. In veel Europese landen hebben burgers wel de mogelijkheid te kiezen tussen communicatie via papier of digitaal. In Finland bijvoorbeeld koos men massaal voor papier. Burgers bleken nog altijd de voorkeur te hebben voor het fysiek ontvangen van post. Een duidelijke boodschap!
Staatssecretaris Wiebes kent dit voorbeeld en heeft het zelf aangehaald. De heer Wiebes, een volksvertegenwoordiger, is dus niet bereid om te luisteren naar de voorkeuren van de burger. Hij zei hierover het volgende: “Post, enveloppen en papier, het is allemaal niet meer van deze tijd”.

Met onze webshop Enveloppenland.nl zijn wij actief in zeven landen en breiden we komend jaar uit naar nog eens drie landen. Enveloppenland groeit enorm, we verkopen elk jaar juist méér enveloppen. Onze klanten realiseren zich dat fysieke mailingen beter worden geopend dan een digitale mailing, en dat een fysieke mailing meer opvalt dan een digitale mailing. Dit bewijst dus dat post, enveloppen en papier nog wél van deze tijd zijn, in tegenstelling tot wat de staatssecretaris beweert. Nogmaals de vraag, is het wel zo verstandig om de fysieke post te vervangen door een digitale brievenbus? Wat denkt de burger, wat denkt u?
De best geopende envelop aller tijden verdwijnt, verstandig of juist niet?